Mapri Ehituse puhul viidi töötajatega läbi fookusgrupivestluseid. Grupiaruteludes kogunes aga tagasiside peamiselt neilt, kes olid julgemad või väljendusaltimad. Samal ajal võisid vaiksemad töötajad jääda tahaplaanile, mistõttu ei pruukinud tegelik üldpilt esile tulla. Ettevõte sooviski individuaalse uuringuga jõuda iga töötaja arvamuseni, hoides seejuures kõigi hääled võrdselt kuulduna.Selleks otsustati kaasata Empler, et läbi viia veebipõhine ja anonüümne rahulolu uuring, mis aitaks kaardistada inimeste heaolu ning koostööd.
Miks üldse töötajate rahulolu uuring?
Mapri Ehitus on minu hinnangul väga avatud organisatsioonikultuuriga. Varasemalt oli proovitud läbi viia töötajatega fookusgruppe, ent seal kerkisid alati esile kõneisikud, kelle arvamused võisid varjutada vaiksemate töötajate seisukohti.
- Eesmärk: saada selgem pilt iga töötaja rahulolust ja kogemustest, et mõõta ka pikemas plaanis tööheaolu trendi.
- Valdkond: betooniosakond, kus 22 ehitusmeest tegutsevad üle Eesti ja Baltikumis.
Koostöö algus Empleriga
Mapri Ehitus pöördus Empleri poole sooviga viia läbi nende jaoks välja töötatud, anonüümne uuring, mis tagaks:
- Parem ülevaade töötajate ootustest ja kitsaskohtadest.
- Võimaluse anda tagasisidet koostööle oma meeskonnas, projektijuhtide ning objektijuhtidega.
Empleri poolt oli projektijuhtimine ja nõustamine, kommunikatsiooniplaani koostamine, küsimustiku ettevalmistamine, veebikeskkonna haldamine, andmete kogumine ja analüüs koos raportite kokkupanemisega.
Uuringu kavandamine ja läbiviimine
Enne, kui Mapri Ehitus asus uuringut ette valmistama, tuli lahendada kolm põhimõttelist küsimust. Esiteks, milliste teemadega küsitluses üldse tegeleda, et see annaks kõige asjakohasema sisendi. Teiseks, kuidas ehitusvaldkonna töötajaid – kelle graafik on sageli tihe ja asukoht pidevalt muutuv – motiveerida küsimustele vastama. Kolmandaks, kuidas tulemusi töötajatega jagada, et igaüks saaks kiire ja ülevaatliku pildi.
Küsitluse ülesehitus
Teemade valik on kõige keerulisem organisatsiooni jaoks Tahaks ju kõike küsida ja teada. Meie lähtusime igapäevatööst ja eesmärkidest – valida need teemad, mille parandamisest sõltub tegelikult nii töötajate heaolu kui ka ettevõtte tulemuslikkus. Ehituse kontekstis tähendas see näiteks projektijuhtide ja objektijuhtide toetust, töötingimusi või meeskonnavaimu. Tuleb meeles pidada, et liiga mahukas ankeet hajutab vastajate tähelepanu, mistõttu soovitatakse uuringu kestus hoida 15–20 minuti piires.
- Peamiseks fookusteemaks oli inimeste omavaheline koostöö, projektijuhtide/objektijuhtide roll, töötingimused, töökorraldus ning ka töötajate pühendumus.
- Uuringu otsustasime läbi viia detsembrikuu alguses, mis on ehitajatele veidi rahulikum periood – nii arvestasime, et meestel on aega vastata.
Kommunikatsioon ja kaasamine
Mapri Ehituse kogemus näitas, et usaldaval suhtel on suur jõud. Personalijuht oli äärmiselt tähtis kontaktisik ning hoidis töötajatega lähedast suhtlust nii telefonitsi kui ka silmast silma kohtudes. Kuna enamik mehi töötas platsidel, oli Empleri loodud veebipõhine lahendus mugav ja kiire – seda sai täita näiteks nutitelefoniga. Tänu sellele õnnestus saavutada väga kõrge, 95% vastamismäär.
- Personalijuht suhtles töötajatega üks-ühele, julgustades neid oma arvamust avaldama.
- Kaasati valdkonnajuht, kellega kinnitati lõplikud küsimused ning kes saatis omakorda meeskonnaliikmetele sõnumi uuringu olulisuse kohta.
- Kuna ehitusmehed asusid sageli eri objektidel, oli kanali valik ning ajastus oluline. Veebipõhine küsitlus mugav võimalus igalt poolt ja igal ajal vastamiseks.
Tulemuste tutvustamine töötajatele
Kasutame töötajateni info viimiseks videoformaati. See võimaldab tulemused kiiresti kohale toimetada ka neile, kes viibivad parajasti ehitusobjektil. Lisaks püüame videos välja tuua esimesed fookusteemad, mida ettevõte kavatseb töötajate tagasiside põhjal lahendama hakata – nii tunnevad inimesed, et nende arvamus loeb ja nende mõtetega arvestatakse.
Tulemuste analüüs
Kuna eraldi tulemuste tutvustamist juhtrühmale polnud sel korral plaanis, jäi fookus raportite koostamisele ja lühikesele kokkuvõttele personalijuhile. Seejuures:
- Empleri veebikeskkonnas oli personalijuhil võimalus reaalajas jooksvalt näha, millises tempos vastatakse.
- Valdkonna kitsaskohtade või tugevuste osas tegin personalijuhile lühikese kokkuvõtte, mis:
- Tõi välja kiirelt lahendatavad parenduskohad.
- Viitasin ka pikemaajalistele muutustele, mis nõuavad põhjalikumat arutelu
- Uuringuküsimuste vastusena toodi välja hinnangud projektijuhtide/objektijuhtide tööle ja koostöösuhetele töötajatega. Avatud vastustega saadi väärtuslikku infot, mis aitab edaspidi töösuhteid ehk ka tasakaalustada.
Edasised sammud: kuidas tulemusi mitte sahtlisse unustada?
Kõrge vastamismäär ja sisukas tagasiside on tõhusad ainult siis, kui nendest tehakse ka edasiviivaid järeldusi. Seetõttu soovitan ma jätkutegevused kindlasti oma lauanurgale võtta ning koostöös oma inimestega need ellu kutsuda. Võid mõelda järgmiste võimaluste peale:
- Lühikoosolekud meeskondadega
Isegi kui põhjalikku tulemuste jagamist ei planeerita, soovitan personalijuhil/osakonnajuhil/tegevjuhil korraldada väiksemaid kokkusaamisi tiimiga või individuaalseid vestlusi oma töötajatega, et töös esile kerkinud murekohad ja teemapuntrad kiiresti lahti harutada.
- Tegevusplaan
Pange paika konkreetsed sammud (nt töögraafikute paindlikkuse suurendamine, kommunikatsioonikanalite parandamine objektil vms). Lisage jätkutegevustele alati ka vastutaja ja niinimetatud kontrolliv töötaja.Ja muideks, alati ei pea vastutavad töötajad olema juhid. Kaasake oma töötajaid ja nii viite muudatused otse rohujuure tasandile.
- Järjepidev mõõtmine
Uuringu kordamine tulevikus aitab jälgida trendi ja näha, kas tehtud sammud on andnud soovitud tulemusi. Võite teha ka vahepealseid kraadimisi, kui suurt uuringut ei soovi kord aastas läbi viia. Aitab ka see, kui küsite näiteks tööandjana soovitamist koos ühe avatud küsimusega. Näiteks: Mida peaksime tegema teisiti, et olla sulle hea tööandja?
Peegeldus Empleriga koostööst
Mapri Ehitus kasutas välise konsultandi tuge, et teha uuring põhjalikumaks ja mitmekesisemaks. Keiu aitas:
- Luua selge, lühikese ja eesmärgipärase küsimustiku.
- Hallata veebipõhist keskkonda (tagades anonüümsuse ja disainides vastamiskeskkonna töötajasõbralikuks).
- Teha raportid, mis toovad välja selgemad kitsaskohad. Aga ka tugevused. Nii saame konkreetsete teemadega tulevikus edasi liikuda.
- Kogu protsessi jooksul ajaraamist kinni pidada. Angela sõnul sundis see uuesti asja igapäevases töövoos käsile võtma ning rahulolu teemadega kogu aeg tegelema.
Mõtted, mida kaasa võtta
Peamised võtmesõnumid
Uuringu õnnestumine algab sisust – küsimused peavad kajastama nii ettevõtte strateegilisi eesmärke kui ka töötajate igapäevast reaalsust. Vaid teemad, mis on äriliselt ja inimlikult olulised, panevad inimesi kaasa mõtlema ja ausalt vastama.
Küsimustiku maht mõjutab nii vastamismugavust kui ka tulemuste kvaliteeti. Liiga pikk ankeet kurnab vastajaid ning hälbib olulisematest teemadest eemale. Piirdudes kõige tähtsamate valdkondadega, on võimalik hoida uuringu fookus selge.
Mapri Ehitus tegi uuringu õnnestumise nimel kaks olulist sammu. Esiteks seadis personalijuht esikohale personaalsuse. Selline otsekontakt näitas selgelt, et kaasamise ja usaldusega on võimalik palju ära teha. Teiseks oli ajastus õige. Läbimõtlemine hoidis ankeedi täitmise stressivaba. Detsembri algus sobis Mapri Ehituse ehitusmeestele hästi, kuna sel perioodil on veidi vähem kiirustamist. Nii oli reaalne oodata, et töötajad leiavad aja rahulikult küsimustele vastata.
Kuidas tulemused tööle panna?
- Jaga tulemusi pärast analüüsi võimalikult kiiresti töötajatega.
- Koosta lihtne (ka kasvõi A4-suurune) tegevusplaan, mis aitab kiireid võite saavutada ning pikaajalisi plaane samm-sammult ellu viia.
Kuldreegel:
Kui soovid iga töötaja arvamust tõeliselt kuulata, paku võimalust vastata anonüümselt ja eraldi, mitte ainult grupiviisiliselt – nii sünnib kõige vahetum ja ausam tagasiside. Hiljem veereta üldine tagasiside meeskondade või isiklikult töötajaga 1:1 tasandile tagasi.
Kui ka sinu eesmärk on mõista, kuidas su tiimil päriselt läheb, võta julgelt ühendust Empleriga. Kogemus Mapri Ehitusega näitas, et anonüümne ning õigesti ajastatud töötajate rahulolu uuring aitab juhtidel koguda sisulist tagasisidet.
Aitäh Angela Nurm, et oma inimeste heaolu jaoks aega võtsid. Loe ka lähemalt teiste kogemusest – Puumarket tahtis juhtimiskvaliteedis muudatust ning Terminali soov oli oma töötajaid rohkem kaasata.
Keiu Kaitsa
HR-projektijuht
5217065
Loe minust lähemalt https://empler.ee/minu-lugu/
Kui täpsemat ülevaadet töötajate rahulolu-uuringute teemal, siis loe lähemalt https://empler.ee/rahulolu-uuring/