Töötajakogemusest räägitakse Eesti tööturul üha enam. Aga kui paljud ettevõtted tegelikult sellesse panustavad? KennedyFitchi uuring näitas, et kui 90% ettevõtetest tunnistavad töötajakogemuse olulisuse kasvu lähiaastatel, siis vaid 6% on teinud selles vallas suuri edusamme. Olen veendunud, et tõeline muutus saab alguse siis, kui hakkame sõnadest tegude poole liikuma. Jagan sulle töötajakogemuse valdkonna niinimetatud suunamudijate lugusid. Täna saad lugeda, mida õppida suure tegija nagu Airbnb kogemusest.
Kuidas kujunes töötajakogemus?
Airbnb on eeskujulik oma töötajakeskse kultuuri poolest. Mis aga viis Airbnb selleni, et nad hakkasid panustama just nimelt töötajakogemusesse?
Kui Mark Levy, töötajakogemuse eestvedaja, Airbnb-ga liitus, seisis ta silmitsi ettevõtte tegevjuhi lihtsa sooviga: “Hoia meie kultuuri elus.” Esmapilgul võis see tunduda keeruline, sest ettevõttes polnud kunagi olnud isegi personalijuhti ning firmal oli konkreetne eesmärk – kasvada. Ent sünergia kahe juhi vahel viis mõtteni, et töötajakogemus peaks olema sama hoolikalt kujundatud, kui kliendikogemus. Marki juhtimisel sai alguse suurem muudatus organisatsioonis. Projektis osalesid nii IT-spetsialistid, HR-eksperdid kui ka ettevõtte juhid. Ühiselt keskenduti ühele eesmärgile: pakkuda erakordset kogemust.
Kõik algas Airbnb kesksete väärtuste sõnastamisega
Iga uue liitujaga viidi läbi mitte ainult tööalased vestlused, vaid ka intervjuud, mis keskendusid ettevõtte põhiväärtustele. Väärtustepõhist vestlusringi vedasid kaks töötajat väljastpoolt kandideerija eriala. Intervjueerijatele ei antud ette uue potentsiaalse töötaja CV-d ning kurssiviimine inimese kompetentsidega oli välistatud. Mark selgitas seda sammu kokkuvõtlikult: “Me tahame mõista, kas inimene tuleb meie juurde õigel põhjusel. See samm on edulugu töötajakogemuse strateegias. Inimene värvatakse ettevõtte ökosüsteemi ja me tahame olla kindlad, et ta on siin selle ökosüsteemi edu tagamiseks, aidates suurendada kuuluvustunnet ja pühendumust.”
Airbnb panustab töötajakogemusse jätkuvalt ning hoiab fookuses töötajate töö- ja eraelu tasakaalu. Üks selline samm oli pakkuda töötajatele aasta viimased kaks nädalat puhkust. Ja ka rasketel aegadel näidati üles toetust, pakkudes 20-päevast leinapuhkust lähedase kaotuse puhul.
Suurt rolli muudatuste elluviimisel mängis niinimetatud “andmeteadus”
Nad pöörasid ja pööravad ka täna suurt tähelepanu oma töötajate tagasisidele. Tööandjana keskenduvad rohkem sellele, mida nende töötajad neist arvavad, kuivõrd hinnangutele väljast poolt. Näiteks otsustas Airbnb toona mitte osaleda parima tööandja konkursil, kuna see panevat liiga suurt rõhku sellele, mida teised oluliseks peavad. Nende vaates nõuab konkurss liiga palju aega ja ressurssi, mis võiks olla sama hästi suunatud oma inimeste hoidmisele ja väärtustamisele. 2016. aasta Glassdoor’i raportis nimetatigi Airbnb töötajate hinnangute põhjal üheks parimaks töökohaks.
Mis soovitusi jagab töötajakogemuse osas Airbnb?
Mark tõdeb, et paljudel ettevõtetel on vaja teha suur samm kultuurilise muutuse suunas, et jõuda sinna, kus Airbnb on praegu. Ta ütleb: “Meie teekond oli veidi lihtsam, sest me ei olnud kinni eelarvamustes ega kindlates raamides seoses töötajakogemusega. Me lihtsalt lõime selle ise. Airbnb jaoks oli HR valdkond toona veel tundmatu. Meie eesmärk oli toetada meie töötajate täielikku pühendumist.” Mark soovitab ettevõtetel süveneda töötajate tegelikku teekonda, mõista olulisemaid kokkupuutepunkte ja nendega seotud tegevusi. Seejärel on võimalik määrata kindlaks, milliseid meeskondi ja süsteeme on vaja selle teekonna kujundamiseks. Oluline on endale aru anda, et kõik vajalikud ressursid ja inimesed ei peagi kuuluda HR tiimi, sest kõik algab mõistmisest ja koostööst organisatsioonis sees.
Mis on järgmine samm?
Nii suurte kui väikeste ettevõtete jaoks on töötajakogemuse kujundamine investeering tulevikku. See ei ole ainult HRi ülesanne – see on kogu organisatsiooni vastutus. Airbnb on elav näide, kuidas fookus töötajatele võib ettevõtte trajektoori muuta. Kas olete valmis kujundama oma töötajakogemust? Võib-olla on aeg hea teha veelgi paremaks. Töötajakogemuse kujundamise teekonna alguspunktiks peaks olema rahulolu-uuring.
Kui leidsid sellest artiklist kasulikku teavet, jaga seda lahkelt. Rohkem väärtuslikku sisu ootab sind Empleri uudiskirjas. Liitu juba täna!