fbpx

Põlvkondadevaheline suhtlus töökohal: koostöö vs konfliktid

Põlvkondade koostöö töökohal

Kaasaegsed töökohad on mitmekesised – mitte ainult rahvuse, kultuuri või soo poolest, vaid ka erinevate põlvkondade lõikes. Baby-boomer’id, X-, Y-ja Z-põlvkond– kõik koos ühe laua taga. Kuidas see mõjutab töökoha dünaamikat?

Erinevate põlvkondade iseloomustus

Baby-boomerid (sündinud 1946-1964) kasvasid üles ajal, mil tööd peeti kohustuseks ja inimesed olid äärmiselt lojaalsed ühele ettevõttele. X-põlvkond (sündinud 1965-1980) on näinud nii majandusbuume kui kriise, mistõttu on nad iseseisvad ja kohanduvad kiiresti, aga on kriitilised ümbritseva suhtes. Milleeniumlased ehk Y-põlvkond (sündinud 1981-1996) otsib töölt tähendust ja inimestena on nad tehnoloogiliselt vilunud ning isiklik arengja saavutused on vesi nende veskile. Z-põlvkonna esindajad (sündinud 1997-2012) on globaalselt teadlikud, digitaalsed ja väärtustavad individuaalsust ning vabadust. Nende soov on muuta maailma paremaks. Kaido Pajumaa on mõnusalt kokkuvõtlik illustratsioon generatsioonide kohta Motivaator.ee kodulehel https://motivaator.ee/tootajate-generatsioonid/

Põlvkondade kirjeldus: autoriks Kaido Pajumaa. Motivaator.ee

Koos eksisteerimine ja konfliktid

Erinevate põlvkondade koos töötamine toob kaasa nii väärtust loovaid, kui ka tormilisi ning keerulisi hetki.

Baby-boomerid võivad tunda, et nooremad kolleegid pole piisavalt pühendunud. Milleeniumlased näevad sageli uusi lahendusi, kuid tunnevad, et neid ei võeta tõsiselt. X-põlvkond võib tunda end kui kahe erineva generatsioonikultuuri tule vahel, otsides tasakaalu ja piire. Generatsioon Z on harjunud kasutama digikanaleid kommunikatsiooniks tiimides sees kui ka klientidega, mis aga omakorda põrkub vanemate kolleegide isiklikumat laadi suhtlemiseelistustega.

Konfliktid ei ole alati negatiivsed. Vaadates asju teise nurga alt, pakuvad nee meile tohutut potentsiaali arenguks ja kasvuks. Kui meeskonnad õpivad tunnustama ja väärtustama erinevusi, suudavad võtta kõikide soove arvesse, loovad nad konkurentsieelise – tuues probleemsetes situatsioonides või väljakutsetes lauale tugevamaid ja mitmekesisemaid lahendusi. Põlvkondadevahelised erinevused võivad olla väljakutseks, kuid mis oleks, kui vaataks seda olukorda võimalusena rikastada oma organisatsioonikultuuri ja saavutada seeläbi paremaid töötulemusi.

Mis on selles olukorras töötajakogemuse vaatenurgast oluline?

Tööandjana on oluline mõista, et iga põlvkond toob endaga kaasa ainulaadsed oskused ja perspektiivid. Parima töötajakogemuse tagamiseks peaksime keskenduma kommunikatsioonile ja üksteise mõistmisele. Soodustades avatud diskussiooni erinevate põlvkondade väärtuste ja ootuste selgitamiseks. Samuti peaksime julgustama teadmiste jagamist eri põlvkondade vahel, et luua ühtsem ja tugevam meeskond.

Kuidas tööandjad saaksid põlvkondadevahelist suhtlemist töökohal edendada?

  1. Ühised õppepäevad. Korralda temaatilisi õppepäevi, kus eri põlvkonnad õpetavad üksteisele midagi unikaalset. Näiteks võivad nooremad töötajad tutvustada uusimaid digilahendusi, samal ajal kui vanemad töötajad jagavad oma kogemusi ja õppetunde karjääri jooksul.
  2. Põlvkondadevahelised töötoad. Korraldage töötubasid, kus eri põlvkonnad saavad arutada oma väärtusi, ootusi ja nägemusi. See aitab luua mõistmist ja austust erinevate vaatenurkade suhtes.
  3. Paindlikud töövormid. Arvestades erinevate põlvkondade vajadusi ja eelistusi, pakkuge erinevaid töövorme – osaline tööaeg, kaugtöö, lühem töönädal või projektipõhised töövormid.
  4. Ühised sotsiaalsed projektid. Julgustage eri põlvkondi osalema ühiskondlikes projektides või heategevuses. See aitab luua ühtekuuluvustunnet ja annab võimaluse töötada koos väljaspool tavapärast töökeskkonda.
  5. Pidev tagasiside. Loo süsteem, kus töötajad saavad regulaarselt anda ja saada tagasisidet. See aitab tuvastada võimalikke pingeid ja probleeme varakult ning leida lahendusi enne, kui need muutuvad suuremaks.

 

Kokkuvõtteks

Põlvkondadevaheline suhtlemine töökohal on väljakutse. Aga ka võimalus. Kui õpime mõistma ja väärtustama iga põlvkonna eripära, saame luua tõhusamaid meeskondi. Iga põlvkond toob lauale midagi unikaalset – oluline on see ära tunda ja anda võimalus seda töös kasutada. Ainult nii saame tööandjatena luua kultuuriruumi, kus kõik tunnevad end väärtustatuna ja rahulolevana. Kui sul on küsimusi, kuidas saada erinevatelt põlvkondadelt hinnang heaolule organisastsioonis, siis loe lähemalt: empler.ee/rahuloluuuring/ 

Jaga:

Teised postitused:

Kas kõiki juhte kirjutakse?

Kas kõiki juhte kirutakse?

Lühike ja lihtne vastus: ei kiruta. Aga juhtimiskvaliteet on üks oluline põhjus miks head inimesed või talendid organisatsiooni valivad või siis sealt lahkumise kasuks otsustavad. 

Kuidas värbamisturundus enda kasuks tööle panna?

Värbamismaastik on pidevas muutumises ning alatasa tuleb valdkonna entusiastidel kohaneda uue tehnoloogia ja erinevate tööturu trendidega. Viisime seetõttu maikuu keskpaigas läbi kaks põnevat veebiseminari, mis

Võta ühendust