8 sammu, kuidas viia AI ka kõige skeptilisemasse tiimi

8-sammu-kuidas-ai-skeptilisse-tiimi-viia

AI hirmu ületamine meeskonnas nõuab järkjärgulist lähenemist, mis algab usalduse loomisest. Alusta väikestest praktilistest ülesannetest ja näita inimestele kasutegureid nende igapäevatöös. Ma ei tea, kas see on tõsi, aga hüpoteeteiliselt võiksid organisatsioonid, mis investeerivad hästi ülesehitatud AI koolitusprogrammidesse, saavutada ka parema rakendamise AI kasutuselevõtul.

Miks meeskond AI-d kardab?

AI hirm on täiesti loomulik reaktsioon. Oleme antud hetkeks uue tehnoloogilise muutusega olnud vaid 2 aastat koos. Eestis läbi viidud uuring näitas, et 35% töötavatest inimestest arvab, et tehisintellekt võib tulevikus nende tööd osaliselt või täielikult asendada. 2% arvas, et täielikult. Samas 59% usub, et nende töö jääb AI-le kättesaamatuks. Microsoft’i 2024 Work Trend Index näitas, et 49% töötajatest muretseb AI asendamise pärast, kuid 70% delegeeriks AI-le nii palju tööd kui võimalik. Kas pole mitte veider vastuolu? Analüüsides nii Eestis läbiviidud uuringut kui ka MS raportit, siis üldiselt tuleb kartus pigem teadmatusest.

Peamised AI hirmud töökohas

Kõige suurem kartus on asendamise hirm. Inimesed kujutavad ette stseenaariume, kus masinad teevad nende töö ära ja nad on on justkui kasutud. Ei saa öelda, et see oleks midagi uut. See mure on tegelikult juurdunud meie psühholoogias. Sain selle mõtte Sherry Turklerilt, kui kuulasin teda rääkimas AI summitil. Mõte kõlas kuidagi nii: “Ühiskondlik kohanemine tehnoloogiaga käib kiiremini kui meie psühholoogiline valmisolek, mis tekitab pinget ja ärevust.”. Tema lugu oli inimlikkusest ja tehnoloogiast ning see rõhutas, et kui midagi käitub nagu inimene, aga ei ole inimene, tekib segadus, mis väljendub ärevuses või tõrkes ning see on evolutsiooniline kaitse, mitte juhuslik emotsioon.

Tehnoloogiline ärevus avaldub ka igapäevases töökontekstis, kui uute tööriistade õppimine nõuab pingutust. Senised tööviisid annavad kindlustunnet, sest üldiselt inimesed teavad, kuidas Word’is dokumenti vormistada või Excelis tabelit teha. AI tundub nagu võõras keel, mida ma ei valda. Ahjaa, ka kontrollitunne kaotamine on üks oluline faktor. Inimesed tahavad mõista, mida nad teevad ja miks. AI “musta kasti” iseloom, kus sisendi ja väljundi vaheline protsess ei ole läbipaistev ning tekitab ebamugavust.

Kuidas rakendada 8-sammust strateegiat AI kasutuselevõtuks meeskonnas?

Eduka AI juurutamise võti pole tehnoloogias, vaid töös inimestega. Mul on teinekord hea meel, et olen AI maailma tulnud personalivaldkonnast, mitte tech-maailmast. Kahjuks pole ma organisatsioonidega enne AI koolitusi paika pannud mõõdikuid, mida saaks hiljem testida, et näha, kas koolitus võtab hirme maha ning aitab inimesed kiiremalt pardale. Numbrilist sisendit pole. Üldisel vaatlusel saan vastata jaatavalt ning mõned kõvemad ninad nagu Erik Brynjolfsson, on sama meelt. Ta väitis, et edu AI kasutuselevõtus ei ole tehnoloogias, vaid inimeste usalduse võitmises. See väljaütlemine oli selgelt seotud nii AI vastutustundliku arendamise kui ka rakendamisega ettevõtetes. 

Aga nüüd paar sammu, kuidas AI-ga oma meeskonnas alustada.

Samm 1: Alusta usalduse loomisest, mitte tööriistadest

Avatud dialoog on esimene samm. Kuula, mida inimesed kardavad. Personalijuht kardab, et AI teeb värbamise liiga tehislikuks. Müügispetsialist muretseb, et kliendid ei taha “robotiga” suhelda. Raamatupidaja arvab, et AI teeb vea, mille eest tema vastutab. Võta kõiki muresid tõsiselt. Ära ütle “aga see pole ju nii” või “sa eksid”. Tunne on alati õige, isegi kui faktid võivad olla valed. Kui inimene kardab, siis tema jaoks on see kartus reaalne. Mida teha? Selgita ausalt, miks organisatsioon AI-d rakendada soovib. Kas eesmärk on tõhususe kasv? Konkurentsivõime säilitamine? Uute teenuste loomine? Läbipaistvus loob usaldust.

Samm 2: Liida AI tiimi abivahendina, mitte asendajana

Et siis raamatupidaja puhul võid sa salgitada, et AI on nagu arenenud kalkulaator. Ükski raamatupidaja ei karda kalkulaatorit, kuigi see teeb arvutused kiiremini kui inimene. Miks? Sest ta teab, et kalkulaator vajab sisestust ja kontrolli. Nii lihtne. Tuleb näidata, kuidas AI võib rutiinseid ülesandeid kiirendada. Kui kirjutan iga nädal samasuguseid kokkuvõtteid, siis AI aitab mul põhja luua ja põhipunktid struktureerida. Ma pean ikkagi sisu kontrollima ja viimistlema. Seega rõhuta, et AI vajab inimese juhendamist. Sisuliselt pean ma AI-le alati ütlema, mida ma tahan. Ja ma pean ka tulemust hindama. Ma pean konteksti andma, mida AI ei oska. Ja väljundit kontrollima.

Samm 3: Vali esimesed praktilised kasutuskogemused targalt

Alusta väikestest võitudest. Tekstide kokkuvõtete tegemine, e-kirjade stiili või tonaalsuse parandamine, koosolekute protokollide struktureerimine. Need on ülesanded, kus risk on madal, aga kasutegur kohe nähtav. Vali igapäevased väljakutsed. Ära alusta nende “üliägedate” projektidega. Proovi lahendada probleeme, mida meeskond iga päev kogeb. “Kuidas ma saan selle raporti kiiremini valmis?” või “Kuidas ma saan paremini kliendikirju vastata?” Hoia riskid madalad. Ära alusta kriitiliste protsessidega. Kliendi lepingu koostamine või finantsprognooside tegemine pole võib-olla kõige esimene samm. Kuigi peab tõdema, et ka selles on see tööriist hea. Aga meeskonnas, kellel on hirmud, alusta pigem sisekommunikatsioonist või ideede genereerimisest.

Samm 4: Koolita “käed külge” metoodikaga, mitte ära anna inimestele kuiva teooriat

Meie enda koolitajate kogemused läbi 2 aasta ütlevad seda, et jah, teoreetilist raamistikku peaks ka teadma, aga edukas AI koolitus sisaldab rohkelt praktikat. Minu arust kõige suurem õnnestumine on see, kui saame käsitleda erinevaid probleeme, mida inimesed iga päev kogevad. Anna inimestele kohe midagi proovida. Ava ChatGPT või Claude ja lase neil küsida midagi oma tööst. Näita, kuidas sisse logida, kuidas küsimust sõnastada, kuidas tulemust hinnata. Kasuta organisatsiooni reaalseid näiteid. Näiteks kui koolitan müügimeeskonda, siis võtan nende toodete kirjeldused ja näitan, kuidas AI aitab müügipresentatsiooni koostada. Kui koolitan personalispetsialiste, siis näita tööpakkumiste tekstide loomist.  Ahjaa, ühe kliendiga arutasime päris pikalt, et anna ka luba eksida. Ütle otse välja: “Proovige julgelt ja jagage ebaõnnetumisi.” Looge keskkond, kus inimesed saavad turvaliselt eksperimenteerida.

Samm 5: Otsi ülesse “AI entusiastid” tiimides

Edukas on see, kes leiab ülesse entusiastlikud kasutajad, kes võiks saada teistele eeskujuks. Ehk siis leia meeskonnas inimesed, kes on uue tehnoloogia suhtes avatud. Tavaliselt leidub igas grupis 2-3 inimest, kes on valmis katsetama. Las nemad saavad rohkem süvitsi õppida ja jagavad oma kogemusi kolleegidega. Ära sunni kõiki korraga. Kiirendamise soov on mõistetav, aga surve tekitab vastuseisu. Las levik toimub orgaaniliselt. Las üks inimene näitab teisele, kuidas ta aega säästis ning huvi kasvab iseenesest. P.S Anna “entusiastidele” üks õlalepatsutus ja veidi rohkem tööaja sees AI-teemadega tegeleda ehk siis ära neid läbi põleta. Kui keegi jagab edukat AI kasutamise näidet, too see nähtavale kogu meeskonnale. Inimesed armastavad praktilisi kogemusi ja õnnestumisi.

Samm 6: Rakenda järkjärgulist õppimist

Baaskoolitus on hea, aga pikem õpiampsude programm töötab paremini kui intensiivsed koolitused. Pigem üks kuni kaks tundi nädalas kahe kuu jooksul kui kaheksa tundi järjest. Inimesed vajavad aega harjutamiseks ja küsimuste tekkimiseks. Kui sul on vähegi võimalik, siis anna meeskonnale aega. Ära eelda, et pärast ühte koolitust kõik hakkavad AI-d kasutama. Mõni võtab uue tööriista omaks nädalaga, teine vajab kuusid. Korralda kogemuste jagamise sessioone. Iga kahe nädala tagant 15-minutine ring, kus inimesed räägivad, mida nad proovisid ja millised olid tulemused. See annab motivatsiooni ja praktilisi nippe.

Samm 7: Näita mõõdetavaid tulemusi

Jälgi ja dokumenteeri, kui palju aega AI kasutamine säästab. Kui varem kulus raporti koostamiseks neli tundi ja nüüd kaks tundi, siis see on 50% efektiivsuse kasv. Tee see number nähtavaks. Mõõda kvaliteeti, mitte ainult kiirust. Kas AI abil koostatud kliendikirjad saavad paremat tagasisidet? Kas müügipresentatsioonid on veenvamad? Kas projektiplaan on põhjalikum? Jaga edusamme kogu organisatsiooniga. Kuu kokkuvõttes näita: “AI abil saadi kokku 47 tundi, mis suunati klientide nõustamisele” või “Müügimeeskond kasvatas pakkumiste kvaliteeti 23%”.

Samm 8: Toeta pidevat arengut ja kohanemist

AI tööriistad arenevad kiiresti. See, mis oli võimalik eelmisel aastal, on täna juba aegunud. Planeeri regulaarseid uuendusi. See ei tähenda, et kõike tuleb kohe rakendada, aga teadlikkus peab olema. Loo süsteem, kus meeskond saab uusi tööriistu turvaliselt testida. Määra igakuiselt väike eelarve uute AI tööriistade proovimiseks. Las inimesed eksperimenteerivad ja jagavad kogemusi. Hoia õppimise meeleolu positiivne. AI ei ole ühekordne projekt, vaid protsess või teekond nagu on moodne öelda.

Millised on praktilised näpunäited edukas AI koolituse läbiviimiseks?

Koolituse ülesehitus hirmude maandamiseks

Alusta tuttavast. Näita, kuidas AI on juba nende elus. Ma ise alustan näiteks Google’i otsingusoovitustega, Netflix’i, Youtube või pildilt tuvastamistega. See ei ole midagi võõrast või hirmutavat. Esimesed 10 minutit peavad olema praktilised. Me räägime ka koolitustel, et “mis on AI” või “kuidas AI töötab”, aga ütleme ka “võtke nüüd rakendus lahti ja proovige kohe midagi”. Las nad küsivad AI-lt midagi lihtsat nagu “Anna mulle 5 ideed meeskonna sünnipäeva tähistamiseks” või “Kirjuta lühike tänukiri kliendile”. Tunnista AI piiranguid. Ütle otse välja: “AI ei ole ideaalne, see teeb vigu, see ei mõista konteksti alati õigesti.” Ausus loob usaldust rohkem kui üleliigne kiitmine.

Mis juhtub pärast esimest koolitust ja kuidas tagada jätkusuutlikkus?

Kõige raskem osa algab pärast koolitust. Entusiasm on kõrge, aga igapäevatöö hakkab taas üle võtma kui kontorilaua taha jõuan.

Järeltugi ja jätkusuutlikkus

Loo sisevõrgus lihtne AI nippide ja kogemuste jagamise koht. See võib olla lihtsalt Slack’i kanal või Teams’i rühm, kus inimesed saavad küsida: “Kuidas ma saan AI-ga paremini seda ülesannet lahendada?” Määra meeskonnas AI “mentor”. See ei pea olema IT-spetsialist. Pigem keegi, kes on motiveeritud õppima ja teisi aitama. Tema roll on vastata küsimustele ja jagada uusi võimalusi. Planeeri iga kuu “AI edu lood”. 10-minutine hetk, kus inimesed räägivad, kuidas AI neid aidanud on. See hoiab motivatsiooni üleval ja annab praktilisi näpunäiteid.

Edu mõõtmine ja tunnustamine

Jälgi, kui paljud meeskonnaliikmed AI-d regulaarselt kasutavad. Mitte sunduslikult, vaid jälgides, kes küsib uusi nippe või räägib oma kogemustest. Küsi tagasisidet ja jälgi muutusi töötajate rahulolus. Kas inimesed tunnevad, et nende töö on muutunud huvitavamaks? Kas nad peavad end kompetentsemaks? Tunnusta aktiivseid kasutajaid. Kui keegi leiab uue kasutusvõimaluse või aitab kolleega AI-ga alustada, too see nähtavale. Positiivne tähelepanu motiveerib rohkem kui ükski preemia.

Järgmised sammud arengus

Kui põhitööriistad on omandatud, tutvu keerulisemate rakendustega. Võib-olla integreeri AI otse olemasolevate tööriistadega või katsetada automatiseerimisega. Kõrvalda järk-järgult piiranguid. Esialgu võib määrata, et AI-d kasutatakse ainult sisemiseks tööks. Hiljem laienda ka kliendikommunikatsioonile või välispartneritega suhtlemisele. Laienda AI kasutamist teistesse organisatsiooni osadesse. Kui üks meeskond on edukalt AI-d rakendanud, kasuta nende kogemusi teiste osakondade koolitamisel.

Kokkuvõte: edu võti on kannatlikkuses ja empaatias

Edu saladus pole seega kiiruses, vaid mõistmises. Kiirustavad organisatsioonid kaotavad AI-s. Nagu ütleb Andrew McAfee: “Võitjad on need, kes mõistavad, et AI transformatsioon on inimliku muutuse protsess, mitte tehnoloogiline üleminek”. Meeskond, kes tunneb end turvaliselt ja toetatud, on valmis õppima ja kasvama. Ära kiirusta, anna aega, kuula muresid ja näita praktilist kasu sammhaaval. AI ei ole sprint, vaid maraton.

Kui otsid AI koolitajat, siis loe lähemalt: empler.ee/ai-koolitused/

Keiu Kaitsa

Keiu Kaitsa

AI koolitaja ja projektijuht

5217065

Jaga artiklit:

Facebook
LinkedIn

Teised postitused:

Võta ühendust